Zelfdoding & Bijbel
- Ter inleiding. Gedicht van Tim Ribberink.
- Ik kan zo niet leven.
- Saul
- Achitofel
- Zimri.
- Judas.
- Ik wil zo niet leven.
- Spelen met de dood.
- Simson’s heldendaad.
- Uza’s onbedachtzaamheid?
- Niet buigen voor het beeld.
- Daniël in de leeuwenkuil.
- Zelfdoding en de Bijbel.
- Zelfdoding gerechtvaardigd. Punt 1.
- Zelfdoding gerechtvaardigd. Punt 2.
Internet Samenkomst van Gelovigen/20130526-ISvG - Zelfdoding en Bijbel.mp3
Ter inleiding. Gedicht van Tim Ribberink.
Ik wil beginnen met het voorlezen van een
krantenadvertentie.
“Lieve pap en mam,
Ik ben mijn hele leven
bespot, getreiterd, gepest
en buitengesloten.
Jullie zijn fantastisch.
Ik hoop dat jullie niet
boos zijn.
Tot weerziens,
Tim”
Dit zijn woorden uit de afscheidsbrief van
Tim Ribberink, de 20 jarige jongeman, die zelfmoord pleegde. Vooral
doordat zijn ouders, zijn afscheidsbrief plaatsten in de
rouwadvertentie in een grote krant, leidde dat tot landelijke
beroering.
Vandaag zullen we ons richten op dit lastige
onderwerp, namelijk zelfdoding.
Als we christelijke website raadplegen, of
met anderen spreken over dit onderwerp, dan wordt meestal Bijbelse
voorbeelden aangehaald als Judas, die zich verhing nadat hij Jezus
had verraden.
Dat is eenzelfde soort daad als Tim heeft
gedaan. Op deze manier je eigen leven beëindigen, is de meest
bekende vorm van zelfdoding. Onder zelfdoding zou je niet alleen
moeten verstaan, dat je voor de trein springt of jezelf ophangt. Er
zijn drie varianten die ik gevonden heb, die alle drie de dood tot
gevolg heeft.
De enige die ik niet wil meenemen, omdat ik
die, in dit verband, te discutabel vind, is de dood van Eutychus in
Handelingen 20. De jongen zit op de vensterbank van de derde
verdieping en valt in slaap bij de lange toespraak van Paulus. Hij
verliest zijn evenwicht en stort naar beneden.
Je zou kunnen zeggen dat als je zo gevaarlijk
daar gaat zitten, met de kans dat je je evenwicht kunt verliezen, de
kans erg groot is dat je valt en sterft. Je dood jezelf door
onvoorzichtigheid. Niemand anders doodt je immers. Het ongeluk zat
dan ook in een groot hoekje!
Terug naar begin
Ik kan zo niet leven.
Tim Ribberink had een reden om zijn leven te
beëindigen. Dat is de eerste en bekendste variant van zelfdoding.
Namelijk je eigen leven beëindigen, op wat voor een manier dan ook,
omdat je op deze manier niet kan leven.
Jezelf doden is dan de enige uitweg. De
klemtoon bij deze variant ligt hem in radeloosheid. De
Bijbel spreekt vier keer over een dergelijke zelfdoding.
Terug naar begin
Saul
In 1 Samuel 31 lezen we over de radeloosheid
en wanhoop van Saul. De Filistijnen voeren oorlog tegen Israël.
Saul, Sauls drie zonen en de wapendrager van Saul worden op de
hielen gezeten door de Filistijnen.
De Filistijnen doden de drie zonen van Saul
en wordt dan ontdekt door boogschutters van de Filistijnen. In
blinde paniek zegt Saul tot zijn wapendrager:
1Sam 31:4 … Trek uw zwaard uit, en doorsteek
mij daarmede, dat misschien deze onbesnedenen niet komen, en mij
doorsteken, en met mij den spot drijven. Maar zijn wapendrager wilde
niet, want hij vreesde zeer. Toen nam Saul het zwaard, en viel
daarin.
De wapendrager ziet dat gebeuren. Hij is de
enige die nog leeft, is net zo radeloos als zijn koning die dood aan
zijn voeten ligt. Dan bedenkt hij zich geen moment, zet zijn zwaard
rechtop in de grond en laat zich daarin vallen.
1Sam 31:5 Toen zijn wapendrager zag, dat Saul
dood was, zo viel hij ook in zijn zwaard en stierf met hem.
Terug naar begin
Achitofel
De tweede in deze zelfdodingsvariant is
Achitofel. Achitofel was raadgever van koning David en stond bekend
als de beste raadgever in die dagen.
2Sam.16:23 En in die dagen was Achitofels
raad, dien hij raadde, als of men naar Gods woord gevraagd had;
Achitofel pleegt hoogverraad door over te
lopen van kamp David naar het kamp van Davids zoon Absalom. Hoewel
hij enorm wijs was, was zijn raad op z’n minst discutabel te noemen.
Zo gaf hij het advies aan Absalom om seks te hebben met de
bijvrouwen van David en dat heeft Absalom voor de ogen van het volk,
in een tent, gedaan.
In de laatste dagen van Achitofel, werd zijn
raad aan Absalom, door Absalom in de wind geslagen. Achitofel zal
hoogstwaarschijnlijk geweten hebben dat Absalom gevangen zou worden
en de opstand van Absalom tegen David op zijn einde was. Een wijs
man als Achitofel realiseerde zich, nu Absalom niets met zijn advies
had gedaan, het einde was aangekomen. Hij zou voor David moeten
verschijnen. Net als dat Saul de dood in de ogen zag, ziet Achitofel
dat ook.
2Sam.17:23 Als nu Achitofel zag, dat zijn
raad niet gedaan was, zadelde hij den ezel, en maakte zich op, en
toog naar zijn huis in zijn stad, en gaf bevel aan zijn huis,
en verhing zich.
Alzo stierf hij, en werd begraven in zijns vaders graf.
Terug naar begin
Zimri.
De derde die zelfdoding pleegde, was Zimri.
Zimri vermoorde de koning van Israël (Ela), om diens plek over te
nemen. Dus spreken we van een ordinaire staatsgreep. Hoewel Zimri
dacht dat z’n plan zou slagen, werd Omri tot koning uitgeroepen.
Toen hij doorhad dat hij aan het kortste eind zou trekken, dan wel
getrokken had en geen enkele uitweg meer zag, komen we terecht in
1Koningen 16.
1Kgs 16:18 En het geschiedde, als Zimri zag,
dat de stad ingenomen was, dat hij ging in het paleis van het huis
des konings, en
verbrandde boven zich het huis des konings met vuur, en stierf;
1Kgs 16:19 Om zijn zonden, die hij gezondigd
had, doende wat kwaad was in de ogen des Heeren, wandelende in den
weg van Jerobeam, en in zijn zonde, die hij gedaan had, doende
Israël zondigen.
Terug naar begin
Judas.
En tot slot de meest algemeen bekende
zelfdoding in de Bijbel.
Judas realiseerde dat zijn daad de dood van
de Here tot gevolg had. En lezen we:
Matt.27:5 En als hij de zilveren penningen in
den tempel geworpen had, vertrok hij, en heengaande
verworgde zichzelven.
In de toespraak na Hemelvaart, in Handelingen
1, wordt Judas’ daad nogmaals aangehaald.
Hand.1:16 Mannen broeders, deze Schrift moest
vervuld worden, welke de Heilige Geest door den mond Davids voorzegd
heeft van Judas, die de leidsman geweest is dergenen, die Jezus
vingen;
17 Want hij was met ons gerekend, en had het
lot dezer bediening verkregen.
18 Deze dan heeft verworven een akker, door
het loon der ongerechtigheid, en voorwaarts overgevallen zijnde, is
midden opgeborsten, en al zijn ingewanden zijn uitgestort.
19 En het is bekend geworden allen, die te
Jeruzalem wonen, alzo dat die akker in hun eigen taal genoemd wordt
Akeldama, dat is, een akker des bloeds.
Judas verwurgde zich en is voorovergevallen,
waardoor zijn buik openscheurde en alle ingewanden naar buiten
kwamen.
Saul en zijn wapendrager, Achitofel, Zimri en
Judas legden allen de hand aan zichzelf en brachten zichzelf om het
leven. Wat de heren ook gemeen hebben is dat ze geen andere keuze
zagen, dan zelfdoding.
Deze keuze om zichzelf te doden werd gemaakt
nadat ze (even) hadden nagedacht. Na deze overdenking zag men géén
andere keuze dan zelf uit het leven te stappen, omdat doorleven
erger leek te zijn, dan sterven.
Terug naar begin
Ik wil zo niet leven.
Een andere variant op zelfdoding is
euthanasie. Bij euthanasie is de belangrijkste reden om het leven te
beëindigen: “Ik wil zo niet leven.”
Men zou graag anders willen, maar hij / zij
kan de situatie niet veranderen, nog de omgeving kan verandering
bieden.
Iemand vertelde mij: ik wil niet kosten wat
kost in leven gehouden worden, zoals dat met prins Friso is gegaan.
Als ik hersendood ben, nergens op reageer, niet zelfstandig kan
ademen, dan wil ik niet dat de stekker in het stopcontact blijft
zitten. Trek hem dan alsjeblieft eruit!
Een ander voorbeeld is de welbekende pil van
Drion. Euthanasie is in Nederland onder strikte voorwaarden
toegestaan. Maar hoeveel nette woorden je er ook aan weidt, het
blijft natuurlijk zelfdoding.
Ook deze vorm van zelfdoding komt in de
Bijbel voor. In het verhaal van Abimelech. Abimelech had drie jaar
geregeerd als koning over Israël, maar dan gaat het helemaal
verkeerd. Het is God Zelf die een boze geest stuurt naar de inwoners
van Sichem om achter Abimelech aan te gaan.
Om een lang en spannend verhaal kort te
maken…
Abimelech komt in de stad Thebez en neemt
haar in. De inwoners van de stad vluchten in de sterke toren van de
stad en blokkeren de deur. Abimelech staat onderaan de toren, voor
de deur, om deze in de brand te steken. Maar een onbekende vrouw
gooit van boven een stuk van een molensteen naar beneden.
Rich.9:53 Maar een vrouw wierp een stuk van
een molensteen op Abimelechs hoofd; en zij verpletterde zijn
hersenpan.
Maar… Abimelech is nog niet dood! Hij zal
waarschijnlijk wel flinke hoofdpijn hebben.
Hoewel Abimelech nog niet dood is, zal het
niet lang meer duren voordat de dood zal intreden. Hij is bang dat
ze zullen zeggen dat een vrouw hem gedood heeft. Abimelech wil zo
niet sterven. Hij zou het liefst zelfdoding plegen, maar… door de
klap heeft hij waarschijnlijk een hersenbeschadiging en kan niet
zichzelf doden. Vandaag vraagt men dan euthanasie aan of doet men
een beroep op dokter Drion. In de dagen van Abimelech kon dat nog
niet, dus roept hij zijn wapendrager. Net zoals dat bij Saul het
geval was.
Rich.9:54 Toen riep hij haastelijk den
jongen, die zijn wapenen droeg, en zeide tot hem: Trek uw zwaard
uit, en dood mij, opdat zij niet van mij zeggen: Een vrouw heeft hem
gedood. En zijn jongen doorstak hem, dat hij stierf.
Hoewel Abimelech niet letterlijk zich in het
zwaard liet vallen, is dit toch zelfdoding. Omdat hij hulp nodig had
bij zijn zelfdoding, zou je hier kunnen spreken over “het toedienen
van de pil van Drion”. Of zelfdoding met hulp.
Saul, Achitofel, Zimri en Judas hoefden niet
te sterven. Ze waren gezond en de omgeving had hen genade kunnen
schenken bij wijze van spreken. Maar zijzelf konden de situatie
waarin ze verzeild waren niet meer veranderen en stapten uit het
leven.
Abimelech wist tien seconden voordat de vrouw
een steen naar beneden gooide niet dat hij zou sterven. In zijn
geval kon niemand meer zijn situatie veranderen. Bij wijze van
spreken zou hij een half uur later dood zijn geweest en zou hij te
boek gaan als de koning die door een vrouw gedood was. De enige
oplossing voor Abimelech was de hand aan zichzelf slaan. Maar ja, de
kans dat je dat zelf nog kunt doen als je zwaar hersenletsel hebt,
is natuurlijk zeer gering.
Bij zijn zelfdoding had hij dus hulp nodig.
Terug naar begin
Spelen met de dood.
Maar er is nog een derde categorie die we bij
zelfdoding zouden moeten plaatsen. Namelijk: spelen met de dood.
En deze variant komt een aantal keren voor in
de Bijbel.
Wat bedoel ik daarmee? Ik geef u een
voorbeeld. Stel dat ik in Mekka, op de Hadj, in één van de meest
strenge moslimlanden ter wereld, tussen de pelgrims, in het Arabisch
zou roepen: “Allah is een varken en zijn profeet is een homo” en
ondertussen de Koran verbrand. Hoe groot denkt u dat de kans is dat
ik 10 minuten later nog leef?
Kijk als je zoiets doet, speel je met de
dood. Je kunt iemand die dat wil doen, vragen: “ben je levensmoe?”
Misschien is hij dat, maar waarschijnlijker is, is dat hij helemaal
niet levensmoe is, maar een hoger doel nastreeft, waarbij hij zijn
eigen leven ondergeschikt maakt aan het doel dat hij nastreeft.
Deze vorm zien we vandaag de dag bijvoorbeeld
bij zelfmoordterreur. Degene is absoluut niet depressief of
stervende, dat hij de dood als een verlossing ziet. Zijn dood is een
bijkomstigheid van een veel groter doel.
In de Bijbel komen we deze derde vorm van
zelfdoding een aantal keren voor. Deze zelfopoffering voor een hoger
doel noemen we vandaag de dag zelfmoordterrorisme, maar als het
positief is, noemen we dat martelaarschap.
Terug naar begin
Simson’s heldendaad.
Als je een groot gebouw, vol feestende
Palestijnen, opblaast. En je bent een inwoner van Israël, dan zou
CNN je een terrorist noemen. In de dagen van de Richteren was er
volgens mij nog geen springstof. Maar wel een vergelijkbare
situatie.
Want in Richteren 16 is Simson op het grote
feest van de Filistijnen. Hij was gevangen genomen en z’n ogen waren
uitgerukt. In de ogen van de Filistijnen was hij het monster van
Israël, die vele van het Filistijnse volk had gedood. Ze hadden
eindelijk dit beest, dit monster van Israël en lieten hem op het
feest verschijnen als een rariteit op een freakshow.
Rich.16:27 Het huis nu was vol mannen en
vrouwen; ook waren daar alle vorsten der Filistijnen; en op het dak
waren omtrent drie duizend mannen en vrouwen, die toezagen, als
Simson speelde.
28 Toen riep Simson tot den Heere, en zeide:
Heere, Heere! gedenk toch mijner, en sterk mij toch alleenlijk
ditmaal, o God! dat ik mij met een wrake voor mijn twee ogen aan de
Filistijnen wreke.
29 En Simson vatte de twee middelste pilaren,
op dewelke het huis was gevestigd, en waarop het steunde, den enen
met zijn rechterhand, en den anderen met zijn linkerhand;
30 En Simson zeide: Mijn ziel sterve met de
Filistijnen; en hij boog zich met kracht, en het huis viel op de
vorsten, en op al het volk, dat daarin was. En de doden, die hij in
zijn sterven gedood heeft, waren meer, dan die hij in zijn leven
gedood had.
In onze ogen is dit een heldendood, maar in
de ogen van de Filistijnen destijds was dit een terroristische daad.
De hulk van Israël maakte zijn eigen leven
onder geschikt aan een hoger doel. Waarom hoort deze daad van Simson
bij zelfdoding? Omdat zelfopoffering ook een zelfdodingsvariant is.
Het is een bewuste actie, waarbij je van te voren weet dat het je
dood betekent. Net als mijn voorbeeld over de Koranverbranding
tijdens de Hadj. Met een beetje gezond verstand weet je wat de
afloop van een dergelijke actie zal zijn.
Terug naar begin
Uza’s onbedachtzaamheid?
Een andere actie waarbij iemand direct om het
leven kwam, vinden we in 2 Samuel 6. In dat verhaal heeft David de
Filistijnen verslagen en viert Israël een groot feest. Om de Heer te
bedanken dat Hij voor hen streed, is de ark op een nieuwe wagen
geplaatst. Het is een feestelijke optocht met dans en muziek.
Maar dan krijgt het verhaal een
verschrikkelijke wending. Wanneer de optocht aangekomen is bij
Nachons dorsvloer, struikelen de runderen die de wagen met de ark
trekken.
2Sam.6:6 Als zij nu kwamen tot aan Nachons
dorsvloer, zo strekte Uza zijn hand uit aan de ark Gods, en hield
ze, want de runderen struikelden.
2Sam.6:7 Toen ontstak de toorn des Heeren
tegen Uza, en God sloeg hem aldaar, om deze onbedachtzaamheid; en
hij stierf aldaar bij de ark Gods.
De ark is, oneerbiedig gezegd, een kist. Aan
de zijkanten van de kist zitten ogen / ringen, waar draagbalken door
geschoven worden, zodat de kist niet aangeraakt hoeft te worden.
Want bij aanraking van de ark, ben je direct dood.
Num.4:15 Als nu Aäron en zijn zonen, het
dekken van het heiligdom, en van alle gereedschap des heiligdoms, in
het optrekken des legers, zullen voleind hebben, zo zullen daarna de
zonen van Kohath komen om te dragen; maar zij zullen dat heilige
niet aanroeren, dat zij niet sterven. Dit is de last der zonen van
Kohath, in de tent der samenkomst.
De ark heeft eenzelfde soort werking als een
hoogspanningskabel. Daarom hangen ze die dingen zo hoog! Al je die
aanraakt, dan knalt letterlijk een enorme hoeveelheid elektriciteit
door je heen, op zoek naar het laagste punt. Als bliksem een boom
kan splijten en een mens bestaat uit 70% water, dat elektriciteit
uitstekend geleid, dan weet u de afloop wel.
We lezen in de Bijbel dat Uza op een zelfde
soort manier scheurde. In het parallele gedeelte in 1 Kronieken 13.
1Kron.13:10 Toen ontstak de toorn des Heeren
over Uza, en Hij sloeg hem (zoals de bliksem), omdat
hij zijn hand had uitgestrekt aan de ark; en hij stierf aldaar voor
het aangezicht Gods.
11 En David ontstak, dat de Heere
een scheur gescheurd had
aan Uza; daarom noemde hij diezelve plaats Perez-uza, tot op
dezen dag.
Een beetje flauw van David om boos te worden
op de Heer. De Heer had dit duidelijk gezegd: “Pas op, de ark niet
aanraken! Dat is levensgevaarlijk!” De Bijbel noemt dit dan ook
Uza’s onbedachtzame daad.
Waarom heb ik deze erbij gezet? Het was niet
de Heer die het feest wou verstoren door Uza te slaan. Uza deed iets
waarbij je met 100% zekerheid wist dat je dat niet zou overleven.
Het maakt niet uit of je de ark aanraakt met blote handen of dat je
een hoogspanningskabel met blote handen aanraakt. Je sterft
onmiddellijk! Op slag dood!
Het is dus een vorm van zelfdoding. Hoewel
Uza niet levensmoe was, probeerde hij te voorkomen dat de ark van de
wagen viel. Uza moet geweten hebben dat de ark dodelijk was. Het
redden van de ark zou gezien kunnen worden als een
zelfopofferingsdaad. Alleen denkt de Heer daar anders over. Uza
sterft en dat was onbedachtzaam.
Terug naar begin
Niet buigen voor het beeld.
In Daniël 3 vinden we ook een daad met
dodelijke afloop. De Babylonische koning Nebukadnezar heeft een
gouden beeld laten oprichten. Men heeft het volk verzameld om
collectief dit beeld te aanbidden. Onder de aanwezigen zijn drie
Joodse mannen, namelijk: Sadrach, Mesach en Abed-nego.
De presentator van deze aanbiddingsdienst
spreekt de menigte toe en zegt dat als de muziek gaat spelen, men
het gouden beeld moet aanbidden. Wie dat niet doet, krijgt de
doodstraf en wordt in de oven geworpen. Duidelijke taal!
U kent het verhaal waarschijnlijk wel.
Sadrach, Mesach en Abed-nego aanbaden het gouden beeld niet.
Nebukadnezar werd woest en zei dat de oven 7 x heter gemaakt moest
worden. De mannen werden uitgekleed en vastgebonden in hun eigen
kleren om in het vuur geworpen te worden.
Dan.3:21 Toen werden die mannen gebonden in
hun mantels, hun broeken, en hun hoeden, en hun andere klederen, en
zij wierpen hen in het midden van den oven des brandenden vuurs.
Is dit zelfdoding? In zeker opzicht wel. Want
ook deze daad, net als Simson en Uza, heeft absoluut je eigen dood
tot gevolg. Dan zult u zeggen: “Maar ze gingen toch niet dood?” Nee,
ze gingen niet dood en dát was het wonder! Maar ieder ander mens die
in het vuur geworpen wordt, sterft de verbrandingsdood natuurlijk.
Wat wel bijzonder is, in dit verhaal, is dat
andere mannen wel bij deze gebeurtenis de verbrandingsdood gestorven
zijn. De dood die bestemd was voor Sadrach, Mesach en Abed-nego ging
hen voorbij, maar trof de mannen die hen optilden en in het vuur
gooiden. Dat lezen we in het volgende vers.
Dan.3:22 Daarom dan, dewijl het woord des
konings aandreef, en de oven zeer heet was,
zo hebben de vonken des
vuurs die mannen, die Sadrach, Mesach en Abed-nego opgeheven
hadden, gedood.
Terug naar begin
Daniël in de leeuwenkuil.
Tot slot is er nog een andere eigenwijze Jood
in het boek Daniël, namelijk Daniël zelf. In het bekende verhaal van
“Daniël in de leeuwenkuil” wordt er een complot bedacht om Daniël te
vermoorden.
De koning wordt overgehaald een wet te
tekenen dat alleen de koning aanbeden mag worden en niemand anders.
Wie zich daar niet aan houdt en toch iemand anders aanbidt, zal de
doodstraf krijgen. Dit lezen we in Daniël 6.
De doodstraf is de leeuwenkuil. Koning Darius
zette zijn handtekening onder de wet, waardoor het een wet van Meden
en Perzen werd met een duur van 30 dagen.
Dan.6:10 Daarom tekende de koning Darius dat
schrift en gebod.
Het is niet zo dat Daniël niet door had dat
er een samenzwering tegen hem gaande was. Hij begreep maar al te
goed wat de inhoud van deze wet betekende, maar hij trok zich niets
aan van deze wet.
Dan.6:11 Toen nu Daniël verstond, dat dit
schrift getekend was, ging hij in zijn huis (hij nu had in zijn
opperzaal open vensters tegen Jeruzalem aan), en hij knielde drie
tijden 's daags op zijn knieën, en hij bad, en deed belijdenis voor
zijn God, ganselijk gelijk hij voor dezen gedaan had.
En op deze manier speelt Daniël letterlijk
met zijn leven. Hij kent de wet, hij weet dat op de overtreding van
deze wet de doodstraf staat en hij weet dat het maar voor de duur
van 30 dagen is. En wat doet Daniël? In plaats van 30 dagen stiekem
bidden op de WC bij wijze van spreken, gaat Daniël pontificaal voor
het raam op de knieën tot God bidden.
Het is vragen om moeilijkheden. Net als een
Koranverbranding tijdens de Hadj… Je weet hoe dit verhaal gaat
aflopen.
In het verhaal van “Daniël in de Leeuwenkuil”
blijkt dat Darius onmiddellijk doorheeft dat de aangenomen wet niet
bedoeld was tot verering van de koning, maar voor het doden van
Daniël. Want zodra de koning hoort van Daniël, is hij er helemaal
stuk van en doet hij alles wat in zijn macht ligt om Daniël te
sparen. Dat lukt niet!
Voordat de executie voltrokken wordt zegt
Darius, die zich kort daarvoor liet aanbidden als zijnde de enige
God, deze opmerkelijke woorden:
Dan.6:17 …Uw God, Dien gij geduriglijk eert,
Die verlosse u!
En Daniël wordt geworpen in de leeuwenkuil.
Normaal gesproken scheuren de leeuwen je aan
stukken en eten ze je daarna op. Het is immers de doodstraf. Maar
ook hier vindt een wonder plaats, net als in het verhaal over het
gouden beeld. De drie mannen werden niet verslonden door het vuur en
Daniël werd niet verslonden door de leeuwen. In de oven verscheen
een vierde man, maar het was de Engel des Heeren. En in de
leeuwenkuil zegt Daniël tegen de koning, óók dat de Engel des Heeren
was gekomen en redding bracht.
Tot slot werden de mannen die Sadrach, Mesach
en Abed-nego in het vuur gooiden, zelf gedood door het vuur. En in
het verhaal van Daniël in de leeuwenkuil lezen we het nog heftiger:
Dan.6:24 … Toen Daniël uit den kuil
opgetrokken was, zo werd er geen schade aan hem gevonden, dewijl hij
in zijn God geloofd had.
25 Toen beval de koning, en zij brachten die
mannen voor, die Daniël overluid beschuldigd hadden, en zij wierpen
in den kuil der leeuwen hen, hun kinderen, en hun vrouwen; en zij
kwamen niet op den grond des kuils, of de leeuwen heersten over hen,
zij vermorzelden ook al hun beenderen.
Terug naar begin
Zelfdoding en de Bijbel.
We hebben nu meer varianten van zelfdoding
naast elkaar gelegd. We hebben niet alleen gekeken naar Saul,
Achitofel, Zimri en Judas, maar ook naar Abimelech, Simson, Uza,
Daniël, Sadrach, Mesach en Abed-nego.
Dat doe ik heel bewust om uw perceptie bij te
stellen. Als we dat doen, dan blijkt dat het onmogelijk is om Saul
en Daniël over één kam te scheren.
Dat zouden we wel kunnen doen, omdat beide
heren kozen om afscheid te nemen van het aardse leven. Toch vinden
we wat Saul deed niet goed en wat Daniël deed wel goed. Maar goed
onze mening doet er niet toe, want het gaat om wat de Bijbel zegt.
Nu we verschillende verhalen naast elkaar
hebben gezet, blijkt dat er niet sprake is van één enkele
zelfdoding, dan wel een bewuste keuze om uit het leven te stappen,
dan wel een directe keuze voor de dood.
Terug naar begin
Waar vind ik ... ?
Het eerste grote verschil is wat de persoon
in kwestie centraal heeft gesteld.
Saul zei:
1Sam.31:4 … Trek uw zwaard uit, en doorsteek
mij daarmede…
Wat had Saul centraal gesteld:
dat misschien deze onbesnedenen niet komen,
en mij doorsteken, en met mij den spot drijven.
Saul had zichzelf centraal gesteld.
·
doorsteek mij
·
mij doorsteken
·
met mij den spot
drijven
Dit zetten we tegenover Sadrach, Mesach en
Abed-nego. We stellen dezelfde vragen als we die bij Saul hebben
gesteld. Allereerst wat zeiden de mannen tegen de koning:
Dan.3:16 Sadrach, Mesach en Abed-nego
antwoordden en zeiden tot den koning Nebukadnezar: Wij hebben niet
nodig u op deze zaak te antwoorden.
Wat hadden de mannen centraal gesteld:
Dan.3:17 Zal het zo zijn, onze God, Dien wij
eren, is machtig ons te verlossen uit den oven des brandenden vuurs,
en Hij zal ons uit uw hand, o koning! verlossen.
Sadrach, Mesach en Abed-nego hadden God
centraal gesteld.
En wat geloofden zij? Niet dat God hen zou
redden, maar dat God in staat is hen te redden. En of die redding
zou komen of niet, zij zullen onder geen beding andere goden eren.
Dan 3:18 Maar zo niet, u zij bekend, o
koning! dat wij uw goden niet zullen eren, noch het gouden beeld,
dat gij hebt opgericht, zullen aanbidden.
Maar vreemd genoeg wordt deze vorm van
zelfdoding verheerlijkt in oorlogsfilms en thrillers. En ook in de
Bijbel, want de Heer redt hen!
Waarom redt de Heer hen uit het vuur als zij
doel bewust een keuze maakten met als gevolg de dood?
Zij hadden de Heer centraal gesteld in plaats
van zichzelf.
Terug naar begin
Zelfdoding gerechtvaardigd. Punt 2.
Het tweede verschil dat de Bijbel maakt, of
de keuze voor de eigen dood gerechtvaardigd is of zonde is, is het
vervolg op wat men centraal heeft gesteld.
Met andere woorden: Je kunt God wel centraal
hebben gesteld in je leven, maar dat rechtvaardigt zelfdoding nog
niet! Begrijpt u dat?
Anders zou de Bijbel impliceren dat, als je
net als Daniël, gelooft in de Heer en je bent een Wedergeboren
christen met zelfdodinggedachten, het niet erg is om een dodelijke
keuze te maken. Dan laat ik even in het midden of dat betekent dat
je voor het raam gaat bidden of jezelf op hangen.
Nee, dat leert de Bijbel uitdrukkelijk niet.
Net als dat de Bijbel ook niet leert dat we kosten wat kost ons
leven moeten sparen en dus geen dodelijke keuze mogen maken.
Kijk, de oplossing zit hem hierin. Als u deze
vraag kunt beantwoorden, dan weet u het antwoord op wat men ook zou
moeten doen naast het centraal stellen van God in zijn of haar
leven, voordat zelfdoding gerechtvaardigd is.
Waarom werden Daniël Sadrach, Mesach en
Abed-nego wél gered van de dood door een wonder en waarom stierven
Simson en Uza?
Uza had God centraal gesteld! Hij had de
intentie om de ark te behoeden van een val van de wagen. Het ging
Uza om de ark, Die de uitbeelding is van Christus Jezus. Maar God
sloeg hem in plaats van hem te sparen.
En Simson. Simson was vele malen bezeten van
Gods Geest. De Heer gebruikte Simson om voor Israël te strijden
tegen de Filistijnen. De man was één groot wonder op zich! Waarom
zond God niet Zijn Engel om Simson’s leven te sparen toen het paleis
der Filistijnen instortte?
Een keuze maken je eigen leven te verliezen,
op welke manier men dat ook doet, is alléén gerechtvaardigd als er
aan twee voorwaarden is voldaan.
Dat zijn heel wat minder regels dan die in de
Nederlandse Euthanasiewet staan. Want een Christen mag zo’n keuze
letterlijk maken, nadat hij daarvoor die keuze al geestelijk heeft
gemaakt. Want men zou overdrachtelijk het aardse leven afleggen en
het Nieuwe Leven van Christus ontvangen en aannemen.
Punt 1: Christus moet centraal zijn gesteld.
Punt 2: Je kunt die keuze maar één keer
maken, dus ga bedachtzaam te werk.
Dat was dan ook de reden dat Uza stierf en
niet gespaard werd.
2Sam 6:7 …en God sloeg hem aldaar, om deze
onbedachtzaamheid
Een keuze voor de dood van jezelf is
toegestaan mits men bedachtzaam is en mits het eigen leven
ondergeschikt is gemaakt aan een hoger doel.
Daarom werden Daniël, Sadrach, Mesach en
Abed-nego wél gered van de dood, door een wonder. Normaal gesproken
zouden ze gedood zijn uiteraard.
-
Waarom werd Uza niet gered? Hij was onbedachtzaam!
-
Waarom werd Simson niet gered? Hij riep tegen de Heer dat hij wou sterven. Hij wou sterven met de Filistijnen. En dat gebeurde. Hij riep dus niet en spaar mijn leven.
Waarom rechtvaardigt de Bijbel een dergelijke
letterlijke keuze? Omdat na de Opname van de Gemeente weer zo’n
beeld wordt opgericht waar men voor moet knielen op straffe van de
dood. De Bijbel leert niet dat je dan je leven moet sparen en niet
voor de dood mag kiezen.
Hier is lijdzaamheid nodig, zegt Opb.13:10.
Als je voor die keuze komt te staan, kan je maar één keer kiezen! En
dat je dan voor de dood hebt gekozen is absoluut gerechtvaardigd als
je Christus centraal hebt gesteld en hebt nagedacht dat je leven
minder belangrijk is, dan het dienen van de Heer.
Amen.
Terug naar begin
Copyright © 2013 Melle Velema - Eindtijd in Beeld [Eindtijdinbeeld.nl]. Alle rechten voorbehouden.
Laatst bijgewerkt: 16 juni 2015.