Studie Openbaring
Studie Openbaring 8 en 16. De 7 laatste oordelen.
- Ter inleiding. (Opb.16:2,4)
- De eerste plaag: de aarde. (Opb.8:7. Opb.16:2)
- De tweede plaag: de zee. (Opb.8:8-9 Opb.16:3)
- De derde plaag: het zoete water. (Opb.8:10-11. Opb.16:4-7)
- De vierde plaag: de zon. (Opb.8:12. Opb.16:8-9)
Ter inleiding.
In deze studie zullen we de eerste 4 van de
“laatste 7 plagen”, zoals Openbaring 15:1 dat noemt, behandelen. We
zullen de zeven bazuinen uit Openbaring 8 leggen naast de zeven
fiolen uit Openbaring 16, omdat zij, mijns inziens, over hetzelfde
spreken.
Waar we direct over zullen struikelen is dat
bij de bazuinen gesproken wordt over “het derde deel” terwijl bij de
fiolen soms gesproken wordt over “alle” of juist geen hoeveelheid
aangeeft.
Openbaring 8 is als het ware uitgezoomd en
spreekt over de hele wereld. Maar bestuderen we Openbaring 16 dan
blijkt dat daar is ingezoomd op kennelijk dat derde deel van de
wereld, namelijk het antichristelijke wereldrijk.
Dat begint al direct in vers 2 van Openbaring
16, waar gesproken wordt over het beest. In Openbaring 8 is dat
beest nog helemaal niet behandeld.
Opb.16:2 En
de eerste ging henen, en goot zijn fiool uit op de aarde; en er werd
een kwaad en boos gezweer aan de mensen, die het merkteken
van het beest
hadden, en die zijn
(van het beest)
beeld aanbaden.
En dát er in Openbaring is ingezoomd op het
antichristelijke wereldrijk, blijkt als we vers 14 lezen.
Opb.16:14
Want het zijn geesten der duivelen, en zij doen tekenen, welke
uitgaan tot de koningen
der aarde (nu wordt
er uitgezoomd!) en
der gehele wereld,
om die (dat is niet meer
alleen het antichristelijke wereldrijk, maar de gehele wereld)
te vergaderen
tot den krijg van dien groten dag des almachtigen Gods.
Nog een voorbeeldje dan. Als we inzoomen op
alle zondige
engelen en we zoomen dan uit, dan blijkt slechts
het derde deel
der engelen door satan te zijn meegetrokken. Zo is het ook als we de
bazuinen en fiolen naast elkaar leggen.
Terug naar begin
De eerste plaag: de aarde.
Opb.8:7 En de eerste engel heeft gebazuind,
en er is geworden hagel en vuur, gemengd met bloed, en zij zijn
op de aarde
geworpen; en het derde deel der bomen is verbrand, en al het groene
gras is verbrand.
Dit oordeel komt op de aarde! Het is namelijk
op de aarde geworpen. Daardoor is het derde deel der bomen verbrand.
Dat zullen we vanuit de hemel mooi kunnen overzien. Maar staat er
ook dat al het groene gras is verbrand.
Als het één is uitgezoomd, moet het ander dat
ook zijn.
En het gras dat hier genoemd wordt, is breder
van betekenis dan alleen ons gazon. Het wordt in de Bijbel ook
gebruikt te aanduiding van het kruid.
·
Matt.13:26 Toen het nu tot
kruid (= hetzelfde woord als gras)
opgeschoten was, en vrucht voortbracht, toen openbaarde zich ook het
onkruid.
Als we inzoomen op het antichristelijke
wereldrijk, dan lezen we in Openbaring 16 ook over het oordeel dat
de aarde treft. Niet planeet aarde, maar de grond waarin de wortels
van het kruid, gras en bomen staan.
Opb.16:2 En de eerste ging henen, en goot
zijn fiool uit op de
aarde; en er werd een kwaad en boos gezweer aan de mensen,
die het merkteken van het beest hadden, en die zijn beeld aanbaden.
De meeste Bijbelcommentaren die ik heb
geraadpleegd, verwijzen naar de zesde plaag over Egypteland, dat een
type is van het Babel uit Openbaring. Ik wil deze er even naast
leggen, zodat u hetzelfde zal opvallen, als mij is opgevallen.
·
Ex.9:23 Toen strekte Mozes zijn staf naar den hemel; en de HEERE gaf
donder en hagel,
en het vuur
schoot naar de aarde; en de HEERE liet hagel regenen over
Egypteland.
·
24 En er was hagel,
en vuur in het midden des
hagels vervangen; hij was zeer zwaar; desgelijks is in het
ganse Egypteland nooit geweest, sedert het tot een volk geweest is.
Hagel met vuur! En… het is ongekend!, wat
overeenkomt met de woorden van de Heer uit Matt.24.
·
Matt.24:21 Want alsdan zal grote verdrukking wezen, hoedanige
niet is geweest van het begin der wereld tot nu toe, en ook niet
zijn zal.
Als we met deze plaag uit Exodus inzoomen dan
blijkt HEEL Egypte
daardoor getroffen te worden.
·
25 En de hagel
sloeg, in het ganse
Egypteland, alles
wat op het veld was, van de mensen af tot de beesten toe; ook sloeg
de hagel al het
kruid des velds, en verbrak
al het geboomte des velds.
Maar zoomen we uit, net zo als bij de
bazuinen en schalen, dan blijkt het toch maar om een
DEEL te gaan, want het
land Gosen werd niet getroffen.
·
26 Alleen in het land Gosen, waar de kinderen Israels waren, daar
was geen hagel.
Dat viel mij op. Goed, we zitten met een
interpretatie probleem. Want hoe kan hagel vermengt zijn met vuur?
Hagel bestaat uit ijs en vuur doet ijs smelten. De Bijbelcommentaren
zijn hier niet éénduidig over of negeren dit gewoon.
Het meest voor de hand liggende antwoord is,
het is een wonder! En wonderen zijn nu eenmaal wonderen, omdat wij
ze niet kunnen verklaren.
Het vuur in de hagel kan ook een andere
betekenis hebben. Mijn gedachte hierover is, als het vuur de hagel
niet doet smelten, dan is het vuur dus niet heet. Dan kan het ook
een virus zijn. Hoe heet is eigenlijk een besmettingshaard? Hoe heet
is mildvuur? Een virus of ziekte hoeft niet heet te zijn, toch
kunnen organismen elkaar aansteken, zonder dat daar hitte voor nodig
is.
Ik weet niet of dit ook de Bijbelse betekenis
is van “hagel vermengt met vuur”. Maar als ik lees dat de mensen met
het merkteken ziekteverschijnselen krijgen direct na deze eerste
plaag,
“en er werd een kwaad en boos gezweer aan de
mensen”
…dan zou dat als “vuur” verklaart kunnen
worden.
In de literatuur over plantenziekten is te
vinden dat de ziekte “moederkoren” leidt tot grote etterende zweren.
Als u dat opzoekt op Wikipedia, dan leest u
ook direct over “Sint Antoniusvuur”.
Hoe heet zou dat eigenlijk zijn? En over de hallucinatoire werking
(gelijk aan LSD) van de schimmel in de aren van het gewas, waardoor,
als men hier kleine hoeveelheden van binnenkrijgt, men
“heksengedrag” vertoont.
Terug naar begin
De tweede plaag: de zee.
Ik had het nog niet gezegd, maar de idee van
de zeven plagen is dat de eerste vier een groep vormen. Daar
achteraan volgen één voor één de laatste drie plagen. Dit kan heel
goed betekenen dat de éérste vier plagen in één keer komen of te
gelijker tijd aanwezig zijn. Maar dat hoeft niet noodzakelijk.
Goed we gaan naar de tweede bazuin.
Opb.8:8 En de tweede engel heeft gebazuind,
en er werd iets als een grote berg, van vuur brandende, in
de zee geworpen;
en het derde deel der zee
is bloed geworden. 9 En het derde deel der schepselen in
de zee, die leven
hadden, is gestorven; en het derde deel der schepen is vergaan.
De tweede plaag betreft een oordeel over de
zee. Dat is het zoute water. De bazuinen vermelden wat we uitgezoomd
zien. En wat we zien is dat een derde deel van de zeeën van de
wereld, namelijk die van of rondom of aangrenzend aan het
antichristelijke wereldrijk, getroffen wordt.
We leggen direct de tweede fiool ernaast en
zoomen dus in op het antichristelijke wereldrijk. Ik hoop dat u
begint te wennen aan deze vorm. Breed beginnen en dan versmallen. En
we lezen:
Opb.16:3 En de tweede engel goot zijn fiool
uit in de zee, en
zij werd bloed als van een dode; en
alle levende ziel
is gestorven in de zee.
Dat komt dus exact overeen!
Goed op welke wijze gebeurt dit?
“er werd iets als een
grote berg, van
vuur brandende,
in de zee geworpen”
Sommigen zeggen dat dit alleen geestelijk
gelezen moet worden en anderen houden het op een letterlijk
verklaring van dit vers. Het is geen berg! Maar als het ergens op
lijkt, dan lijkt het, het meest op een brandende berg.
Doorgaans ben ik in Openbaring geneigd om de
vraag te stellen: “waar is dit de uitbeelding van?” Ook deze plagen
zou je kunnen geestelijk kunnen lezen. Echter geloof ik dat God
letterlijk oordelen brengt over de wereld. Het is namelijk in de Dag
des Heeren. Hij heeft talloze malen aangekondigd dat Hij oordeel zou
brengen. Daarom zie ik geen noodzaak, wanneer eindelijk
puntje bij paaltje komt, om dit wederom overdrachtelijk te
interpreteren. Dus het kan wel, maar is niet noodzakelijk!
De 10 plagen over Egypte waren letterlijke
plagen en het onheil dat daar beschreven wordt, is een
voorafschaduwing van de Dag des Heeren.
Hier valt iets naar beneden wat op een berg
lijkt, later valt er iets dat op een ster lijkt en we hadden al
gelezen dat er hagelstenen met vuur vielen. Wat er uit de hemel
valt, heeft als doel schade aan te richten als oordeel.
Het oordeel komt nu over de zee, de zoute
wateren. We lezen daar over “bloed”.
en zij werd
bloed als van een
dode;
Bloed is in de Bijbel de betekenis van leven.
Als bloed vergoten wordt, is het bloed en daarmee het leven uit de
mens en is hij dus dood. Hier staat dat de zee werd als bloed. Maar
aangezien bloed niet in de zee hoort te zijn, maar in een mens of
dier, moeten we spreken over vergoten bloed. En dat staat er dan
ook, namelijk “als van een dode”. En wat dat betekent staat direct
achter de punt-komma:
en
alle levende ziel is gestorven in de zee.
Waar is het bloed dus van afkomstig? Van alle
levende ziel die is gestorven in de zee. En hoe is dat zo gekomen?
Doordat er een berg is de zee is geworpen. Mocht deze berg nu een
geestelijke betekenis hebben, dan betekent “berg” een koninkrijk. En
als het geloof groot genoeg is, dan kunnen er gezegd worden:
Mark.11:23 Want voorwaar zeg Ik u, dat, zo
wie tot dezen berg
zal zeggen: Word opgeheven en
in de zee geworpen;
en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven, dat hetgeen
hij zegt, geschieden zal, het zal hem geworden, zo wat hij zegt.
Terug naar begin
De derde plaag: het zoete water.
De derde bazuin zegt:
Opb.8:10 En de derde engel heeft gebazuind,
en er is een grote ster, brandende als een fakkel, gevallen uit den
hemel, en is gevallen op het derde deel der
rivieren, en op de
fonteinen der wateren.
Opb.8:11 En de naam der ster wordt genoemd
Alsem; en het derde deel der
wateren werd tot alsem; en vele mensen zijn gestorven van
de wateren, want
zij waren bitter geworden.
Wederom versmallen we de wereld naar het
grote antichristelijke wereldrijk. En dan lezen we wat de derde
fiool zegt:
Opb.16:4 En de derde engel goot zijn fiool
uit in de rivieren en in
de fonteinen der wateren; en de
wateren werden
bloed.
Opb.16:5 En ik hoorde den engel der
wateren zeggen:
Gij zijt rechtvaardig, Heere! Die is, en Die was, en Die zijn zal,
dat Gij dit geoordeeld hebt;
Opb.16:6 Dewijl zij het bloed der heiligen,
en der profeten vergoten hebben, zo hebt Gij hun ook bloed te
drinken gegeven; want zij zijn het waardig.
Opb.16:7 En ik hoorde een anderen van het
altaar zeggen: Ja, Heere, Gij almachtige God! Uwe oordelen zijn
waarachtig en rechtvaardig.
Net als met het oordeel over het zoute water,
zo wordt ook bij dit oordeel het water geïnfecteerd, zodat het leven
in het water sterft (dat staat er niet letterlijk, maar vergelijk
met Ex.7:17-25). Het zoete water is niet meer drinkbaar, want het
werd alsem, dat is bitter.
Er is al het één en ander uit de hemel
gevallen, dat een dodelijke uitwerking heeft op daar waar het valt.
Het infecteert de boel. Nu is het een brandende ster. Ik denk dat
het eenzelfde brandende berg is als die in de zee viel, maar nu
anders beschreven. Waarom denk ik dat? De uitwerking is identiek
namelijk. Maar waarom krijgt deze wel een naam en die in de zee
niet? Speculatie misschien, maar dat komt denk ik door ramptoerisme.
Wat diep in de zee ligt, is gewoon zeer slecht toegankelijk voor
ramptoeristen en journalisten. Maar op het land is dat een stuk
eenvoudiger.
Op 11 september kreeg de ramp plek ook direct
een naam: “Ground zero”. Nu er weer een brandend object op aarde
inslaat, waar men dit keer wel naar toe kan om het te bekijken, zal
het waarschijnlijk snel een naam krijgen. Ik denk niet op de dag
zelf, maar als er na enige dagen de één na de ander dezelfde ziekte
verschijnselen krijgen en sterven, zal men de ramp plek, met de ster
in het midden van de krater, de naam Alsem geven.
Ik denk niet dat het internationaal de
Nederlandse naam “Alsem” krijgt, maar eerder de Griekse naam:
“Apsinthos”. Of Arabisch, want die taal spreekt men allemaal in de
landen rondom Jeruzalem.
In Openbaring 16 wordt nog gesproken over “de
engel der wateren”. Wie of wat wordt daarmee bedoeld? Een engel is
een boodschapper. En wat boodschapt de engel? Het water.
·
Joh.4:14 Maar zo wie gedronken zal hebben van
het water, dat
Ik hem geven zal,
dien zal in eeuwigheid niet dorsten; maar
het water, dat
Ik hem zal geven,
zal in hem worden een fontein van water,
springende tot in het
eeuwige leven.
Het is volgens mij de uitbeelding of
omschrijving van Jezus Christus, Die het levende water is. Dit
levende water wordt daarom gezet tegenover het water op aarde
waarvan men moet leven, alleen sterft men eraan, omdat het “bloed
der heiligen en profeten” het water heeft verontreinigd.
Want, sommige zaken dreigen op de achtergrond
te raken. Daarom wordt nog melding gemaakt van “anderen van het
altaar”. Dat waren die uit Opb.6:9, die gedood waren om het
getuigenis van Jezus Christus.
Opb.16:7 En ik hoorde een anderen van het
altaar zeggen: Ja, Heere, Gij almachtige God! Uwe oordelen zijn
waarachtig en rechtvaardig.
Terug naar begin
De vierde plaag: de zon.
De vierde bazuin zegt:
Opb.8:12 En de vierde engel heeft gebazuind,
en het derde deel der zon
werd geslagen, en het derde deel der maan, en het derde deel der
sterren; opdat het derde deel derzelve zou verduisterd worden, en
dat het derde deel van den dag niet zou lichten; en van den nacht
desgelijks.
De vierde fiool zegt:
Opb.16:8 En de vierde engel goot zijn fiool
uit op de zon; en
haar is macht gegeven de mensen te verhitten door vuur.
Opb.16:9 En de mensen werden verhit met
grote hitte, en lasterden den Naam Gods, Die macht heeft over deze
plagen; en zij bekeerden zich niet, om Hem heerlijkheid te geven.
De vierde plaag spreekt over een oordeel in
de tweede hemel, die in het bijzonder de zon treft. Als we straks
naar de drie laatste oordelen gaan, blijkt hoe verschillend deze
eerste vier zijn in vergelijking met de laatste drie.
Deze vier plagen horen bij elkaar, dat zeggen
ook de meeste Bijbelcommentatoren. Bij de laatste drie is er elke
keer sprake van een ramp die komt en voorbij gaat en daarna pas komt
de volgende. Bij deze eerste vier is dat niet het geval.
Wat hebben de eerste vier met elkaar gemeen?
Alle vier spreken zij over het gevolg van iets. Het oordeel van alle
vier komt letterlijk en geestelijk uit de hemel. Dat het letterlijk
uit de hemel komt, is het gevolg van de chaos in het heelal. Of
dacht u dat God de Maan met kraters en al had geschapen? Nee, de
kosmos is in onbalans en daardoor vliegt er allerlei gesteente
(bergen en vallende sterren), die ooit eens ergens tegen aan botsen.
Nu die botsingen in de tweede hemel tussen
die bergen en vallende sterren, leiden ertoe dat er nu veel
ruimtepuin op ramkoers met de aarde ligt. Van al de miljarden
brokstukken hoeft maar één brokstuk van 1000 kilometer doorsnee of
zo de aarde te raken en het is over en uit met de schepping.
Vindt u dat ook niet apart? Maar de Bijbel
legt uit waarom wij niet dagelijks door grote brokstukken geraakt
worden.
·
2Petr.3:7 Maar de hemelen, die nu zijn, en de aarde, zijn door
hetzelfde woord als een schat weggelegd,
en worden ten vure
bewaard tegen den dag des oordeels, en der verderving der
goddeloze mensen.
Maar met de bazuinen en fiolen zitten we toch
echt in de Dag des Heeren, waarin Zijn oordeel openbaar is. Daarom
moeten we verwachten dat niet alleen op aarde catastrofen
plaatsvinden, maar ook in de eerste en tweede hemel.
Wat er bij de vierde plaag gebeurt, is een
aanslag tegen de zon. Daardoor wordt een derde deel van het licht
tegengehouden. En omdat de maan slechts een reflector is van
zonlicht, geeft de maan dus logischerwijs ook een derde minder
licht. Hoe het met de sterren in deze plaag zit, weet ik niet
precies.
Mogelijk staan deze vier plagen en de vierde
in het bijzonder in direct verband met de hemelbeving bij het zesde
zegel (Opb.6:12-17). In ieder geval mogen we opmerken dat het donker
is geworden. En hoewel er minder licht van buiten de aarde bereikt,
stijgt de temperatuur flink op aarde.
Gek hè! Wel eens gehoord van zonnevlekken?
Dat zijn zwarte stippen op de zon. Dus verhoudingsgewijs iets minder
zonlicht.
Maar hoe meer zonnevlekken, hoe warmer het
wordt. Ik weet niet of een zonnevlek van een derde van het oppervlak
van de zon, zou kunnen. Maar dan zouden delen van de wereld
onbewoonbaar zijn.
Opb.16:9 En de mensen werden
verhit met grote hitte,
en lasterden den Naam Gods, Die macht heeft over deze plagen; en zij
bekeerden zich niet, om Hem heerlijkheid te geven.
Dit vers moeten we toch interpreteren als
ondragelijke hitte. Het is immers nog steeds de grote verdrukking
voor de wereld. Dus als het hier gaat om temperaturen van boven de
50 graden, zoals in het midden oosten niet ongewoon is, kijk ik daar
niet van op. Ik denk echter dat het nog wel wat warmer zal zijn en
dat men buitenshuis maar één ding kan doen, namelijk de Naam Gods
lasteren. Ja, vanwege de
grote hitte. Geen warmte, geen hittegolf, maar grote (Megas)
hitte!
Deze vier plagen zijn onder andere de reden
dat ik
meteorieten nieuws verzamel.
Veder lezen: studie_openbaring_9_en_16.html
Terug naar begin
Copyright © 2014 Melle Velema - Eindtijd in Beeld [Eindtijdinbeeld.nl]. Alle rechten voorbehouden.
Laatst bijgewerkt: 16 juni 2015.